Olen ollut sinisen ystävä pienestä pitäen. Muistelen joskus alta kouluikäisenä nahistelleeni äitini kanssa jostain vaatteesta, mikä oli "tyttöjen värinen" ja minä en sitä halunnut, tahdoin vain sinistä. Nyt mietityttää, että jos tulokas on tyttö, opinko ostamaan punaisia, tai vielä pahempaa, vaaleanpunaisia vaatteita, kankaita ja lankoja?

 

Kaverini on yhtä vahvasti punaisen ystävä kuin minä sinisen. Hänellä oli äskettäin synttärit ja muutto uuteen asuntoon. Piti siis ommella jotain punaista lahjaksi (terkkuja vaan, lahjan saaja ei ole vielä saanut näitä...). Eikä minun varastoistani (eikä ne varastot ole pienet…) löytynyt yhtään ainoaa punaista kangasta… Kirppikseltä tarttui mukaan paitapusero, joka oli sopivan värinen ja vieläpä napakkaa, kiiltävää, liukasta kangasta. Siitä syntyi sitten tämä, ja kaveriksi korvikset (pitkästä aikaa helmihommia):

 

1921389.jpg   1921397.jpg

Minä en taida olla kummoinen kuvaaja, korvikset näkyy huonosti...

 

Itselleni tein aiemmin samalla (omalla) mallilla jo yhden turkoosin. Omani on vuoritettu, kaverin pussukka on tehty ompelemalla saumat "pussiin", niin etteivät saumanvarat jää näkyviin. Onkohan tekniikan virallinen nimi ranskalainen sauma?

 

Pinnasuojakin syntyi, hiphei. J

 

Nyt on työn alla toisen kaverin bilepaita ja pojan panosvyö. Semmoinen on kuulemma oltava kun siipallakin on, vaikka siinä saisikin sitten pitää vain hylsyjä.

 

Tyhjensin kamerasta vanhat kuvat, joten tässä pari otosta.

 

1921422.jpg

Meidän tytöt.

 

1921423.jpg Ompelemani vanhojenpuku puolivalmiina.